סקטור האנרגיה המתחדשת – תמונת מצב ועדכונים רגולטוריים

שנים רבות מדברים על אנרגיה מתחדשת (או תחליפית, ירוקה, נקייה) כדרך הטובה ביותר להתמודדות עם משבר האקלים

ועל היום בו רוב האנרגיה תופק ממקורות מתחדשים ולא מהמקורות המסורתיים והמזהמים – נפט ופחם.

בהתאם לכך הרגולציה בתחום עברה שינויים בשנים האחרונות במטרה לקדם את תחום האנרגיה המתחדשת

ולעודד יזמים וחברות בתחום להשקיע ולפתח תשתיות וטכנולוגיות.

ובכל זאת, נראה כי ההתקדמות בתחום מבוששת לבוא ונתקלת בחסמים וקשיים מסיבות שונות ורבות.

האזהרות מההשלכות החריפות של משבר האקלים, לרבות אירועי אקלים חריגים כגון הצפות, שריפות ועוד בכל העולם,

דוחפים קדימה את המחוקקים לעדכן את הרגולציה ולקדם את ההשקעות בתחום.

אז מה המצב בסקטור האנרגיה מתחדשת כיום? ואילו שינויים רגולטוריים התרחשו בתקופה האחרונה?

אנרגיה מתחדשת – תמונת מצב

מדד ת"א-קלינטק הכולל מניות של חבורת מתחום הקלינטק והאנרגיה מתחדשת ירד מתחילת השנה ב-11%,

הוא כולל 24 חברות ומאז השקתו בנובמבר 2020 הוא השלים ירידה של כ-25%.

לעומתה, תעודת הסל ICLN עלתה מתחילת השנה ב-9.68%.

היא כוללת 98 חברות מתחום האנרגיה המתחדשת ומאז השקתה ב-2008 היא ירדה בכ-40%.

אין ספק כי הביצועים כפי שעולים מהמדד ותעודת הסל מבטאים את חששות המשקיעים לאורך זמן ומעידים על החסמים העסקיים הגבוהים בתחום.

רגולציה – עדכונים ושינויים

לאחרונה חוק האקלים של ממשל ביידן עלה בכותרות בכל רחבי העולם.

החוק שמגדיר תמריצי מס ועידוד השקעות בהיקף אדיר של 360 מיליארד דולר

לאורך שנים. מטרתו של החוק הוא צמצום פליטת הפחמן בארה"ב ועצירה של עליית הטמפרטורה בעולם.

בתגובה, הסקטור בבורסה האמריקאית זכה לרוח גבית ואופטימיות מהמשקיעים.

כאמור, ההחרפה בתופעות האקלים מעודדות ממשלות רבות להחיל תמריצים שונים הקשורים בתחום האנרגיה המתחדשת.

בישראל הרגולציה בתחום האנרגיה הירוקה נמצאת איתנו כבר שנים רבות.

היעד שקבע המחוקק עבור המשק הישראלי לשנת 2020 – 10%

מכלל החשמל יתבסס על מקורות אנרגיה מתחדשות – יעד זה לא הושג ובתום אותה שנה הנתון בפועל עמד על 6.3%.

באותה שנה עודכנו היעדים כלפי מעלה לשנים הבאות – 20% מכלל צריכת החשמל ב-2025, ו-30% מכלל הצריכה ב-2030.

כדי לעמוד ביעדים המאתגרים הוחלט על שורה של הקלת רגולציה הכוללת פטור מהיטלי השבחה עבור מתקני PV (אנרגיה סולארית)

המותקנים על גגות ומאגרי מים, הקמת קרן הלוואת לחברות בתחום האנרגיה הירוקה,

הגדלה ועידוד השקעות ממשלתיות בחברות המפתחות טכנולוגיה ותשתיות בתחום

וגם הקלות שיזרזו את חדירת הרכב החשמלי לשוק הרכב בישראל.

כדי להמחיש את העיסוק המרכזי בנושא, בחודש אוקטובר 2021 פרסם משרד האנרגיה

תוכנית אסטרטגית רב-שלבית להפחתת גזי הפליטה עד לשנת 2050.

התוכנית כוללת מעבר לכלכלה דלת פחמן, יעד הפחתה של 85% בפליטות גזי החממה ושיפור שנתי של 1.3% במדד צריכת האנרגיה.

כל אלה לצד ההחלטה להפסקת השימוש בפחם והעלאת יעדי האנרגיה כפי שתואר לעיל.

בחודש מאי השנה, אישרה ופרסמה לראשונה הממשלה, תוכנית אופרטיבית המפרטת את השלבים בדרך  למימוש יעד של 30% בשנת 2030.

התוכנית כוללת שלוש דרכי פעולה מרכזיות בתחום הרשת, הרגולציה והשטח.

עיקרה הפחתת הרגולציה, הגברת התיאום הבין-משרדי, קיצור התהליך הרגולטורי עבור יזמים וחברות והפחתת החסמים בתחום.

בנוסף, אישרה לאחרונה הממשלה הצעת מחליטים שתכליתה לזרז

את הקמת תשתיות האנרגיה מתחדשות בישראל המטילה אחריות רוחבית על כלל משרדי הממשלה.

ההחלטה שפורסמה בחודש ספטמבר השנה, כוללת הגברת השקיפות בתחום עבור היזמים בתחום,

בחינה של חובת הקמת מתקני אנרגיה מתחדשת כחלק מתכנון בנייה שאינה למגורים ועוד.

אנרגיה מתחדשת – מגמות מרכזיות ותחזית

המגמה המרכזית ברורה. ממשלות בכל העולם, כמו גם בישראל, מקדמות בעוצמה את תחום האנרגיה המתחדשת.

אמנם, פעולות שונות נעשו כבר לפני עשור, אולם נראה כי ההבנה כי משבר האקלים דורש טיפול בהול מחלחלת ליותר ויותר מדינות.

הביצועים החלשים בשוקי ההון של הסקטור, לאורך שנים,

מעידים על התסכול של המשקיעים מההתקדמות האיטית בתחום (ביחס לפוטנציאל).

ובכל זאת, אחוז האנרגיה המבוסס על מקורות מתחדשים עולה במדינות המערביות משנה לשנה,

ואף ישנן מדינות המבוססת כמעט לחלוטין על אנרגיה נקייה כמו נורבגיה המפיקה מעל ל-95% מהחשמל בתחומה מאנרגיית מים.

חוק האקלים של ביידן מהווה את הקטליזטור הנוכחי לקידום השקעות ותשתיות בתחום.

בישראל קמו עשרות חברות בתחום הקלינטק בשנתיים האחרונות, מה שעשוי להעיד על המשך העניין של המשקיעים בתחום.

האם הסקטור יצליח סוף-סוף לפרוץ קדימה והמשקיעים יהנו מפירות ההשקעה?

חשוב לזכור כי תחום האנרגיה מתחדשת הינו מוטה רגולציה וכל שינוי מדיניות עלול להשפיע לרעה (או עשוי להשפיע לטובה).

אולי הגידול המשמעותי בחדירה של הרכב החשמלי בשוק הרכב העולמי  (כ-10% מכלל המכירות השנה)

וההכרזות הרבות של קונצרני רכב ענק על מעבר לייצור כלי רכב חשמלים מבשרים על בוא הסנונית ומבטאים את הפוטנציאל הרב שיש לתחום האנרגיה הנקייה, או המתחדשת להציע למשקיעים. שווה להמשיך ולעקוב.

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

מאמרים פופולריים

דילוג לתוכן דילוג לתוכן